5. Skapa användare (ändra behörighet/lösenord)

5.1 Användartyper

  • Föreningsadministratör
    Har behörihet att skapa/ändra användare, administrera föreningsuppgifter, personer och roller samt obligatorisk behörighet till utbildning.
    I övrigt behörighet enligt tilldelad konfiguration.
  • Föreningsanvändare
    Har behörighet enligt tilldelad konfiguration. Exempelvis anmäla/redigera lag (inkl. spelartrupp/spelarförteckning, ändra matchdatum, rapportera resultat mm).
  • Resultatrapportör
    Har behörighet att rapportera resultat enligt tilldelad konfiguration.

Enligt exemplet ovan har användaren behörighet att redigera lag som deltar i tävling med status "Man" och "Barn", "Kvinna" och "Ungdom", "Man och "Senior" samt "Mix" och "Senior".
För att redigera lag (inkl. trupp/spelarförteckning) i tävling "Träningsmatcher" krävs behörighet att redigera kön "Mix".

5.2 Registrera ny användare

Välj i följande ordning...

  1. "Arkiv" i huvudmenyn
  2. "Användare" i undermenyn
  3. "Ny användare"
  4. Sök/skapa person genom att klicka på kikaren
  5. Sök efter personnummer eller se nedan om personen finns kopplad till föreningen
  6. Klicka på namnet (skapa "Ny person" om personen saknas)
  7. Fogis föreslår automatiskt ett användarnamn
  8. Välj lämplig typ av användare
  9. Markera "Måste byta lösenord" för att tvinga användaren att välja ett eget lösenord vid första inloggningen
  10. Skriv in lösenordet för användaren
  11. Markera "Skicka inloggningsuppgifter till registrerad epostadress"
  12. Klicka på "Spara"
  13. Markera de behörigheter som användaren ska ha
  14. Klicka på "Spara"

5.3 Ändra användares behörighet

Välj i följande ordning...

  1. "Arkiv" i huvudmenyn
  2. "Användare" i undermenyn
  3. Markera "Inkludera även inaktiva användare" om användaren är inaktiv
  4. Klicka på användarens namn
  5. Klicka på fliken "Uppgifter"
  6. Markera "Inaktiv" om användaren inte längre ska kunna logga in
  7. Markera de behörigheter som användaren ska ha
  8. Klicka på "Spara"

5.4 Ändra användares lösenord

Välj i följande ordning...

  1. "Arkiv" i huvudmenyn
  2. "Användare" i undermenyn
  3. Markera "Inkludera även inaktiva användare" om användaren är inaktiv
  4. Klicka på användarens namn
  5. Klicka på fliken "Lösenord"
  6. Markera "Automatgenerera lösenord och skicka inloggningsuppgifter till registrerad epostadress"
  7. Ange ditt eget lösenord
  8. Ange Nytt lösenord for vald användare
  9. Bekräfta nytt lösenord
  10. Markera rutan "Måste byta lösenord" för att tvinga användaren att välja ett eget lösenord vid första inloggningen
  11. Klicka på "Spara"

5.5 Inaktivera eller aktivera användare

Välj i följande ordning...

  1. "Arkiv" i huvudmenyn
  2. "Användare" i undermenyn
  3. Markera "Inkludera även inaktiva användare" om användaren är inaktiv
  4. Klicka på användarens namn
  5. Klicka på fliken "Uppgifter"
  6. Markera eller avmarkera rutan "Inaktiv"
  7. Klicka på "Spara"